Jak etui na telefon stało się najważniejszą częścią twojej szafy

30 listopada 2020

Dokładnie w tym momencie, który z następujących elementów jest najbliższy twojej osobie: portfel, klucze czy telefon?

Odpowiedzią jest najprawdopodobniej twój telefon. Stały się one rzeczami, z którymi nigdy się nie rozstaliśmy; są to rzeczy, które najszybciej wywołują panikę, jeśli chwilowo znikną z naszej linii wzroku. Więc logiczne jest tylko, że tegoroczny dodatek It nie jest torebką, ale futerałem na telefon.

Projektant Nicolas Ghesquière miał "prosty pomysł, ale nikt nigdy wcześniej nie pomyślał o tym, żeby to zrobić" na pokazie na wybiegu Louis Vuitton wiosna/lato 2017 roku. Odtworzył on "wykończenia i skomplikowane szczegóły znalezione na oryginalnym pniu Louis Vuitton" w obudowie Eye-Trunk iPhone.

Na wystawie w paryskiej miejscowości Place Vendôme, pierwsza modelka na wybiegu nosiła sukienkę z brązu w szarym dżerseju i nie nosiła torebki, a zamiast tego trzymała w ręku etui na telefon, stylizowane na maleńką wersję klasycznego kufra z monogramem, z kolcami i miniaturowym złotym zamkiem. Futerał jest teraz w sprzedaży, za 745 funtów. Jaden Smith ją ma. Ty pewnie też powinieneś ją dostać.

Chipsy ze wszystkim... sprawa frytek Moschino.
Chipssy ze wszystkim... futerał na frytki Moschino. Zdjęcie: SIPA/REX/Shutterstock
Podobnie jak zegarek Rolex, krokodyl Filofax i wieczne pióro Mont Blanc przed nim - i pierścień sygnetu do stemplowania na wosku uszczelniającym pocisków, jakiś czas przed tym - telefon jest symbolem statusu, który mówi światu, jak bardzo jesteś zajęty i ważny. (Pełne ujawnienie slash mea culpa: Mam walizkę z telefonem, która mówi: "BARDZO PRACUJĘ", złotymi literami na niebiesko). Ten trend jest o życiu, a nie tylko o modzie. A rosnące znaczenie tego, jak wyglądają nasze telefony, odzwierciedla fakt, że telefon jest tak samo częścią naszego wizualnego świata, jak i funkcjonalnego.

Jeśli w tych dniach ktoś jest "na swoim telefonie", to bardziej prawdopodobne jest, że jego ekran jest przed nim, w jego rękach - a więc wyświetlanie jego obudowy telefonu do świata - niż trzymanie go przy uchu. Lustrzane ego, dominująca fotograficzna pamięć naszych czasów, ustawia etui telefoniczne w pozycji "bullseye". Dwie najbardziej wszechobecne pozycje w stylu życia - "płasko leżące" martwe natury, które rozbijają lustrzane selfie na Instagramie - to artystyczne kawy i ładnie zdobione smartfony.

Kiedy w zeszłym roku styliści sił Charlotte Stockdale i Katie Lyall wprowadzili na rynek swoją markę odzieżową i lifestylową Chaos, postawili w centrum swoich działań luksusowe obudowy. Doniesienia z weekendu, że główny projektant Apple, Jony Ive, jest inwestorem w Chaosie, zostały kategorycznie odrzucone - ale fakt, że plotka w ogóle tam była, mówi wszystko, co trzeba wiedzieć o burzy wokół Chaosu, która sprawia, że szykowne akcesoria bagażowe i zatwierdzone przez supermodelki personalizowane dresy.

Sprawa Ban.do
Zajęty... Ban.do sprawy.
Reklama

"Walizka na telefon to nowa papeteria biurkowa", mówi Stockdale, "poza nowym światem, nie ma już biurka". Większość rzeczy możesz teraz robić przez telefon, w tym płacić za rzeczy, więc prawie nie potrzebujesz portfela. Telefon jest w twojej ręce i w twoim polu widzenia przez cały dzień."

Anders Christian Madsen, dyrektor działu mody w magazynie i-D, był jednym z wielu osób, które robiły swoje zdjęcia na wybiegu z przedniego rzędu w telefonach pokrytych spersonalizowaną okładką Chaos deerskin. Przewijanie ich ostatnich Instagrams pokazuje, że telefon Chaos Marca Jacobsa ma białe inicjały na czarnym tle, podczas gdy Alexa Chung poszła na różowy na zielono. "Kiedyś myślałem, że ubieranie sprzętu elektronicznego jest jak kładzenie plastiku na sofie. Déclassé, to znaczy," mówi Madsen. Ale zasady się zmieniły. "Powiedziano mi, że Beyoncé Knowles-Carter i ja jesteśmy jedynymi ludźmi na świecie, którzy mają trzy inicjały na naszych skrzyniach Chaosu", mówi z dumą.

"Sam smartfon przestał być symbolem statusu, bo każdy go ma", mówi Eleanor Robinson, dyrektor ds. akcesoriów w Selfridges. "Ale nadal ważne jest, aby być na nim widzianym. Podczas tygodnia mody widzisz, jak te dziewczyny piszą na maszynie, gdy przychodzą na pokazy i myślisz: "Co jest naprawdę tak ważne, że musisz to robić teraz?".

Telefon stał się czymś, co umieszcza odległość między tobą a resztą świata. Status teraz pochodzi z bycia zajętym, mając do czynienia z ważnymi wiadomościami e-mail lub robić zdjęcia, aby podzielić się nimi ze swoimi zwolennikami. I tak Twój telefon musi być w Twojej ręce, a nie w torebce."

Alexa Chung z obudową telefonu Chaos
Alexa Chung z futerałem na telefon Chaos. Fotografia: alexachung/instagram
Przy tej samej liczbie telefonów dominujących na rynku, humor i osobowość są kluczowymi wyróżnikami. Jeśli jesteś 14-letnią dziewczynką i masz ten sam telefon co Twój tata, możesz to rozwiązać za pomocą futerału Skinny Dip z puszystym flamingiem lub błyszczącym WTF-em na nim. Zarówno Robinson, jak i starszy nabywca akcesoriów Net-a-Porter Billie Faricy-Hyett wskazują na nowatorskie etui Moschino - frytki w 2013 roku, lustro Barbie w 2014 roku - jako podpałki na rynku. ("Zrobiliśmy kilka zamówień pudełek z frytkami", mówi Robinson. "Sprzedaliśmy tysiące. Nie mogliśmy utrzymać jej w magazynie.") Dla Cassie Smart of Matches fashion.com (największa marka futerałów na telefon: Stella McCartney), futerały są "świetnym sposobem na bycie częścią konkretnego plemienia".

Reklama
W świecie mediów społecznościowych z obsesją na punkcie samego siebie, poczucie humoru z futerałem na telefon - czy to arbuz za 12 funtów, czy też subtelna pycha światła podróżnego z miniaturowym bagażnikiem parowca Louis Vuitton - może być wykorzystane do zrównoważenia Twojej próżności. "Jeśli bierzesz lustrzane etui, to posiadanie głupiego futerału na telefon sprawia, że wygląda to tak, jakbyś prawie żartował sobie z siebie" - mówi Robinson.

Ghesquière, który współprzewodniczył zeszłorocznej edycji Met Gala o tematyce modowej i technologicznej w Instytucie Kostiumów w Nowym Jorku i eksperymentował z wykorzystaniem cyfrowych awatarów zamiast modeli w reklamie, postrzega skrzyżowanie technologii i mody jako "nowy sposób komunikowania się i rozmawiania z tysiącleciami". Tam, gdzie technologia zakorzeniła się w fakturze życia codziennego, moda jest po to, by wyglądać ładnie.

"Myślimy o tym, co dalej z ładowarkami", mówi Stockdale, "bo wcale nie wyglądają ładnie, prawda? Musimy upiększyć to, co jest w naszych torebkach." Telefon nie odchodzi, więc równie dobrze możemy go uatrakcyjnić. "Chodzi o to," mówi Stockdale, "że kładziesz swój telefon na stole w restauracji, bo masz telefon, którego nie możesz przegapić, a ludzie zamiast myśleć, że jesteś niegrzeczny, myślą: "Oh, co za ładna walizka na telefon."